fredag 21 maj 2010

Typiskt

Jaha...typiskt att uppehållet skulle inte skulle vara så länge.

Igår tempade Sebbe 38.8 och det måste då kollas upp vad som orsakar febern. Så fort han tempar över 38.5 vill dom man tar kontakt och då kollar dom upp de senaste värdena och det e stor sannolikhet att man måste komma in så dom får kolla värdena igen. Finns då risk för inläggning med antibiotika intravenöst.

Sebbe va trött igår! Efekten av att inte ta kortison märkes tydligt, och febern kom smygande sakta men säkert och blev högre och högre. Jennie och pojkarna, Felix och Noa, kom precis för att hämta Sebbe då han satte sig i mitt knä och jag märkte direkt att febern va ännu högre ( 38.4 ). Ringde in till avdelningen som bad oss avvakta och se ifall det stigit ytterligare efter 1 timme. Sagt och gjort och då va tempen uppe i 38.8 och dom ville att vi skulle komma in.

Sebbe ville inte alls åka in. För det första ville han ju åka med Jennie hem och leka med Felix och Noa sen visste han ju att det va dags att åka till Tosselilla på lördag och jag kunde ju inte lova att det skulle bli något.

Snabbt blev det till att organisera med Johannes och Milo. Tackar Jennie för att hon körde Johannes in till Landskrona till sin farmor och tack även Angelica för passning a Milo.

Väl inne sattes en ny nål i port-a-cathen och prover börjades ta. Vi fick rätt snabbt ett rum då klockan tickat på och det inte blev aktuellt att åka hem igen.

Husläkaren kom och tittade lite på honom och informerade att värdena inte va så dåliga, dom ville avvakta för att ta nya prover som idag på morgnen innan dom tog belut på vad som skulle göras. Även provsvaren från i morse tydde på att det inte va något bakteriellt utan virus så till både min och Sebbes förtjusan fick vi åka hem igen.

Något roligt va det allt på den korta sjukhusvistelsen denna gången. Sebbe fick besök av en clown på rummet som förgyllde väntan på dagens provsvar.

Man kan inte berömma de personerna nog som gör allt detta för barnen på avdelningarna!
Alla rosor i världen till er! Ni e underbara! Fantastiska!

Så Tosselilla here we come!


2 kommentarer:

  1. Hej MARIA !
    Inne och jobbar extra idag
    Var tvungen och ta en sväng in om om bloggen!
    jag är kass på detta ska du veta, jag hade tänkt ringa dig men inte klarat det!
    Du ska veta att jag beundrar dig och Sebbe och att er styrka tillsammans kommer att göra att ni fixar det tillsammans. Vi finns här för dig och du vet att varenda människa i verksamheten tänker på er
    Håll ut och var stark!
    Krama Sebba kram Lotta WO på "Jobbet"

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Jag förstår att det är svårt. Jag kan bara vända på det och se det från den andra sidan om jag stått där. Vad säger man? Vad kan man göra? Tyvärr ingenting!!
    Maktlösheten är fruktansvärd men vetskapen om alla underbara människor som ställer upp och finns till hands runt omkring är ovärderlig.
    Jag själv hade mycket blandade känslor när jag skulle ta mig till jobbet för att hälsa på. Men det gick.

    Tack!! Kram Maria

    SvaraRadera